(http://prawo.wieszjak.pl/forum/thread/92096,prawa-autorskie---prawa-do-pomyslu.htm)

jen - 15:37 10-03-2010
Witam wszystkich.

Mam na stepujące pytanie. Jak zabezpieczyć swoje "prawa autorskie" (piszę w cudzysłowie bo chyba to określenie w mojej sytuacji nie jest dobre, raczej powinno być "prawa do pomysłu") w następującej sytuacji.

Wpadłem na pomysł stworzenia pewnego specjalistycznego programu komputerowego. Jako, że nie jestem informatykiem (ani prawnikiem) znalazłem polską firmę komputerową tworzącą programy dla tej samej grupy zawodowej, do której ja chciałbym skierować swój program. Na razie zawarliśmy jedynie ustne porozumienie, że ja dostarczę jak najbardziej dokładne opisy programu, opiszę generalną zasadę działania i wszystkich potrzebnych elementów. Dostarczyłem firmie setki przykładowych formularzy, projekty menus, opisów działania poszczególnych zaprojektowanych przeze mnie przycisków i opcji.
Wszystkie te materiały są moim pomysłem i wynikają z wieloletniego doświadczenia zawodowego. To musi być jasne, że moje opisy są jedynie "poglądem" na sprawę takiego programu jako potencjalnego użytkownika. Nie są programem.
W zamian za to moi partnerzy zobligowali się do rozpoczęcia prac czysto informatycznych nad projektem. Po zrobieniu pierwszej prostej wersji mamy wspólnie zdecydować czy warto w projekt dalej inwestować czas i pieniądze. Mój głos będzie decydujący - jako zawodowego "eksperta".
Tu moje pytanie - jak mógłbym chronić swoje prawa do pomysłu jeśli partnerzy okażą się nieuczciwi (w tej chwili nie mam absolutnie podstaw do takich podejrzeń a moje zapytanie jest jak gdyby na wyrost) i stworzą ten program bazując na moich materiałach ale bez mojego dalszego udziału? Jest to chyba oczywiste, że za włożoną pracę i ewentualne przyszłe korzyści finansowe chciałbym otrzymać należne mi wynagrodzenie.
Czy możliwe jest notarialne zarejestrowanie "pomysłu" (mam na myśli wydruki wszystkich przekazanych dokumentów)?

Pozdrawiam. jen
jen - 10:51 11-03-2010